Publicerad av .

 
 
En av de mest lovande skridskoåkarna vi någonsin haft i Sverige lade ner sin karriär redan som 17-åring. Idag är han tillbaka på isen i absolut världsklass. Vi på LSM Sport anser att Nils van der Poels resa är otroligt viktig att lyfta fram.

 
 
Nils skridskokarriär började då han ville utveckla sin skridskoteknik för att bli en bättre bandyspelare. Det ledde till att han fastnade för sporten. I och med att skridskosporten är såpass liten i Sverige blir det många och långa resor för de som tävlar. Nils såg det som något positivt att få många nya vänner runt om i hela landet. Nils har alltid var väldigt aktiv och hållit på med diverse sporter och redan i tidig ålder blev han en del av elitidrotten. Han menar att det är på gott och ont att det fått prägla hans liv så pass mycket.
-Elitidrotten har i ganska många år, på gott och ont, varit en väldigt central del i mitt liv. Den som ger sig in i den sfären ges möjlighet att lära sig mycket om sig själv, framgång, bakslag, mental styrka, tålamod och prioriteringar. I en individuell idrott som skridsko får man även stor förståelse för att resultatet speglar insatsen. Och att en viss insats inte är optimal för alla. Förståelsen för andra människor och vikten av att inspireras av varandra och inte stjälpa varandra genom konstant tävling är en annan viktig lärdom jag fått från idrotten.
Nils är specialiserad på långdistanserna 5000m och 10 000m. Han tog jvm-guld på 5000m både 2014 och 2015 men valde att lägga ner satsningen efter mästerskapet våren 2015 då glädjen i idrottandet försvunnit tyckte han. Hösten 2016 var det dags för tävlingscomeback som slutade med en 6:e plats på världscupen på 5000m. Ett otroligt imponerande resultat med tanke på att han inte tränat på lång tid. Nu är siktet ställt mot OS 2018 i Pyeongchang.
 
Vad är det som gjort just dig så bra?
-En stor anledning till min framgång som junior var att jag i ett tidigt skede redan som 12-åring började träna mycket och prioriterade idrotten först. Det hela resulterade i att jag två gånger om blev juniorvärldsmästare och tröttnade totalt på skridskoåkningen när jag var 17 år gammal och lade ner min skridskosatsning året därpå. Andra anledningar till min framgång har varit att jag fått vistas i en motiverande miljö samt att jag haft många duktiga människor som har hjälpt mig på vägen.
-Efter min comeback har det varit viktigt för mig att det är glädjen som är det centrala i min satsning. Därför är det för mig viktigare att ha kul än att genomföra träningspasset perfekt. Under mitt break från idrotten började jag intressera mig för fallskärmshoppning. En avgörande aspekt till att jag återupptog min elitsatsning var att det skulle ge mig möjlighet att under sommaren hoppa mycket fallskärm. Det kanske låter konstigt men såhär är det. I december 2015 muckade jag och fick då möjligheten att testa att hoppa fallskärm eftersom jag älskar adrenalinkickar. Jag bedömde att jag skulle ha mer fritid som skridskoåkare än som militär inom försvarsmakten och på så sätt få möjligheten att spendera mer tid till att hoppa fallskärm. När det gäller drivkrafter inom en människas karriär tror jag att man kortfattat kan sammanfatta det såhär. Antingen jobbar man så man kan göra det man älskar, eller så jobbar man med det man älskar. Personligen försöker jag eftersträva bägge.

 

 
 
Hur går din elitsatsning ihop med annat i livet?
 -Satsningen går väldigt bra ihop med resten av livet. Det tror jag beror på att jag planerar satsningen utefter mitt liv och inte tvärt om. En stor del av skridsko handlar om fysik vilket betyder att allt jag behöver för att kunna träna är ett par löparskor. Stora delar av året kan jag alltså göra precis vad jag vill, så länge jag har möjlighet att lägga några timmar om dagen på träning.
Min prioriteringsordning har förändrats under årens gång. Jag tror att jag har blivit klokare och mer insiktsfull idag än jag var tidigare. Förr var prioriteringsordningen, träning, skola, nöjen. Idag ser den nog snarare ut såhär, nöjen, andra nöjen, träning. Jag har insett att när nöjen och träning lever i symbios trivs jag bättre och är mer motiverad. Att åka snowboard i 6 timmar mitt på dagen, och sedan klämma in ett styrkepass följt av några timmar löpning efteråt på kvällen är garanterat inte optimalt för den fysiska utvecklingen. Men jag har märkt att jag motiveras mer om det finns mer glädje i vardagen. Det resulterar i att det även finns mer att ge på träningspassen.

Hur ser din träning ut, både mentalt, fysiskt?
-Jag har ett fantastiskt samarbete med en idrottspsykolog. Jag lär mig mycket om hur jag själv fungerar och jag tror att jag kommer ha stor nytta av det jag lärt mig kring mental träning och förberedelser även efter elitkarriären. Jag skulle rekommendera alla som har möjlighet att försöka träffa en psykolog oavsett vad man jobbar med eller hur man mår. Man får alltid med sig något nyttigt.Jag har framför allt fått hjälp med att behålla glädjen i mitt idrottande.
-Jag har även träffat en kostrådgivare en gång. När jag berättade att jag käkade Lingongrova till frukost jämförde hon det med att dricka Coca Cola. Jag är jätteglad att hon berättade det för mig eftersom jag då kunde byta ut Lingongrova emot Coca Cola efter vårt möte eftersom jag tycker om Coca Cola mycket mer. Vissa hävdar att om man skall lyckas med idrott på elitnivå måste man ge allt 24h om dygnet. Kosten måste vara perfekt, sömnen mer än tillräcklig, vilan optimal och träningskompisarna de vassaste. Jag tror att det viktigaste är att trivas och ha det så gött som möjligt så ofta som möjligt. Jag sover så jag mår bra, käkar det jag tycker smakar gott och tränar med de jag tycker det är kul att träna med.
-Träningen planeras i grunden av min coach som mailar månadsprogram till mig. Jag använder hans program som en mall och gör sedan det som passar mig. Vissa pass blir lite längre, vissa lite kortare. Vissa pass läggs till och vissa tas bort. Eftersom det är min karriär så är det jag som ska styra den. Min coach finns där för att hjälpa mig, inte för att diktera.

Vad är dina tips till en person som drömmer om att lyckas inom sin idrott?
-Om du vill nå toppen är det viktigt att du fokuserar på det väsentliga. Att du genomför bra träningspass är viktigare än att du undviker socker i maten t.ex. Var mottaglig för så många råd som möjligt från andra som har lyckats. Be om ett möte med någon kunnig inom ditt område, denne hjälper säkerligen gladeligen till med lite tips. Var uppmärksam på att det går mode inom allt, så även inom träning både på motions och elitnivå. Det allra viktigaste är att du gör din grej. Det som gör dig glad. Oavsett om det är att läsa böcker, spela datorspel eller hoppa fallskärm. På samma sätt som du bör ägna fritiden åt det du gillar ska du ägna dina träningspass åt det du gillar. Om du trivs med idrotten i din vardag kommer du vilja fortsätta. Och för att nå toppen krävs det att du fortsätter. Att genomföra träningspasset ska inte vara en uppoffring utan snarare en fröjd. Självklart suger det att vara ute på en cykeltur när man är långt hemifrån och det börjar regna. Men sträva hela tiden efter glädjen och cykla inte fortare eller längre än att du ser fram emot nästa gång du får chansen att cykla. Ställ dig alltid på startlinjen med inställningen att det ska bli kul att kämpa och undvik det om du bara gör det för att  du måste vinna. Tålamod kommer alltid att vara en viktig aspekt men det är viktigt att komma ihåg att motivation är inte ändlös. Ingen kommer orka att göra allt perfekt. Spendera din motivation klokt och fyll på med mer så fort du får chansen.
 
 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *