Publicerad av .

 

I Sverige är hon överlägsen i sin viktklass. Med otaliga internationella meriter och mängder av SM-guld är Angelica Roos Sveriges idag klart starkast lysande tyngdlyftningsstjärna. Angelica som idag tävlar för Göteborgsklubben Mossebergs AK representerade Sverige under OS i Rio 2016. OS-debuten gick inte riktigt som hon hade tänkt sig och hon slutade på en tolfteplats. Nu satsar hon allt mot OS 2020.

 

Varför började du med tyngdlyftning?
-Jag höll på med friidrott när jag var yngre. Jag satsade främst på spjutkastning men har även kört sprint och spelat handboll. Det var först 2009 som jag började med tyngdlyftning lite smått. Anledningen till att jag började var nog för att tyngdlyftningstränaren som jag har idag kom ner på friidrottsträningarna när vi körde styrketräning. Många av friidrottarna i klubben höll på lite med tyngdlyftning som träning för att bli bättre inom friidrotten. I början körde jag nån gång i veckan. Anledningen till att jag körde tyngdlyftning var egentligen främst för att bli bättre i friidrotten. Nu har ju sporten blivit mycket större än när jag började vilket såklart är jättekul.

Vad fick dig att fastna för lyftningen?
-Alltså det var nog lite av en slump. Jag hade en liten dipp i friidrotten, rent träningsmässigt. Så kom jag till en bra tyngdlyftningsklubb med många tjejer och kände att det var riktigt roligt . Sen gick det väldigt bra väldigt snabbt och självklart blir det man gör mycket roligare när det går bra. Jag hade väl någon slags känsla för det liksom. Det var inte så många tjejer som höll på då så det var lite tur att jag kom till en klubb där det fanns tjejer. Hela organisationen var riktigt bra helt enkelt och tog väl hand om mig.

Hur har din träning utvecklats under åren?
-Man skulle nog kunna säga att jag har gjort en elitsatsning i tre, fyra år ungefär. Jag trodde att jag gjorde det innan också men som man kollar på hur jag lägger upp det idag så är det stor skillnad. Nu är lyftningen nummer ett på prioriteringslistan. Nu lägger jag upp det så att jobbet klaffar med lyftningen och inte tvärtom. Träningsmängden har också ökat ganska mycket de senaste åren. I början körde jag ganska mycket råstyrka. Nu kör jag i regel 6-8 pass i veckan och en mer allmän och bredare träning.

Kan du se att du haft nytta av friidrotten i tyngdlyftning?
Ja verkligen! Jag har alltid tränat någonting. Friidrotten har gett mycket kroppskontroll, koordination och explosivitet. Allt det är viktigt i både friidrotten och tyngdlyftningen. Jag försöker lägga in mer och mer friidrottsinspirerade pass i min träning för att jag vet att det ger mig väldigt mycket positivt som är svårt att hitta i ren tyngdlyftningsträning.

Vad tycker du att man bör tänka på om ska göra en elitsatsning?
-Jag tror att det är viktigt och bra att ha en bred träning. Jag tror också att det är bra att inte bara spetsträna direkt utan att man gynnas om man blandar in många olika delar i sin träning.

Vad krävs för att lyckas nå toppen inom en idrott?
-Man måste verkligen vilja det och tänka igenom hur mycket är det värt. Det tar ju extremt mycket tid och energi vilket gör att det är jätteviktigt att man verkligen tänkt igenom att man är beredd att lägga ner det som krävs. Det krävs att man har en otrolig motivation samtidigt som man känner glädje i det man gör. För att nå toppen inom en specifik idrott är det mycket man får prioritera bort. Det är nog också en viktig komponent att ha förmågan att släppa idrotten när man går ifrån träningen. Det är viktigt att kunna koppla bort satsningen helt stundtals för att orka med och behålla glädjen.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *